Mindmapping
door: Hannie van Beelen en Claire Boissevain
Ontdek de enorme mogelijkheden van mindmappen. Een nieuwe manier om beter te kunnen onthouden, sneller en gemakkelijker te kunnen leren, overzicht en inzicht te krijgen, aan de slag te gaan met problemen en nog veel meer. We worden overladen met informatie. Hoe kunnen we orde krijgen in de chaos die ons overspoelt?
wat is mindmapping?
Mindmapping is een simpele breinvriendelijke methode om informatie uit je brein te halen. Mindmapping is in ontwikkeld of herontdekt door de Engelse psycholoog Tony Buzan. Niets nieuws dus, want de aantekeningen van Leonarda da Vinci lijken ook al op mind maps.
Door mind mapping breng je beide hersenhelften beter in balans. Bij "normale" aantekeningen maak je overwegend gebruik van je linkerhersenhelft. Aantekeningen zijn analytisch , onder elkaar, meestal één kleur en... een beetje saai. We maken aantekeningen om te onthouden.
Het is al lang bekend dat
- plaatjes beter onthouden worden dan teksten en
- kleuren beter dan zwart/wit.
- korte teksten beter dan lange,
- structuur beter dan chaos,
Onze rechterhersenhelft heeft voorkeur voor beelden, kleuren en patronen. Daar vinden de creatieve processen plaats. Een mind map bestaat ook uit beelden, kleuren en patronen en daarmee activeer je je rechterhersenhelft en dus stimuleer je je eigen creativiteit. Creatief zijn geeft een gevoel van vrijheid.
Creatief zijn betekent:
- open staan voor nieuwe informatie,uit welke bron dan ook
- open staan voor verrassingen
- open oog hebben voor verbanden
- concentreren op processen, niet op resultaten
- keuzemogelijkheden in oplossingen
Door een mind map te maken gebruik je de delen van je hersencapaciteiten die je normaal minder benut. De hersenhelften versterken elkaar door betere samenwerking. Een mind map lijkt sterk op een hersencel of neuron.
wat gebeurt er tijdens het mindmappen?
Als je een mind map maakt ben je bezig met het ordenen van je gedachten terwijl je gebruik maakt van meervoudige intelligenties. Je maakt gebruik van je beide hersenhelften en dat bevordert weer de verbanden tussen hoofd en hart.(zie artikel : leven en leren met Hart en Ziel, elders op de website of www. hearthmath.org) .
Verder ontwikkel je je creativiteit, waardoor nieuwe inzichten leiden tot nieuwe oplossingen van problemen.
waar kun je een mindmap goed voor gebruiken?
Je kunt je beter afvragen, waar je een mindmap niet voor kan gebruiken.
Waar kun je een mindmap niet voor gebruiken? We doen een greep uit de mogelijkheden. Maken van aantekeningen. Tijdens de les en daarna. Maak hem meteen en als het niet mooi uitkomt en de informatie belangrijk is, maak je hem daarna gewoon over. Dan zit het meteen beter in je geheugen. Bij een onderzoek op een universiteit in Engeland is gebleken, dat we meestal bij het maken van aantekeningen veel te veel opschrijven. Bij normale aantekeningen bleek 90% van de woorden overbodig te zijn. Een mind map bleek de beste methode, niet alleen omdat je daar de sleutelwoorden aantreft, maar ook beelden en symbolen. Je ziet de structuur van de informatie en je hebt als het ware de informatie in één oogopslag voor je.
Maken van uittreksels. Uittreksels worden vaak overgenomen, dat scheelt tijd, denken we. Een zelfgemaakt uittreksel wordt veel beter onthouden. Daarvoor is een mind map uitstekend geschikt.
Gemakkelijk lesstof herhalen. Om leerstof beter te kunnen onthouden, moet het herhaald worden om overgezet te worden van het korte termijn geheugen naar het lange. Via een mind map gaat dat snel en eenvoudig.
Voorbereiden van spreekbeurten. Een mind map is een prima geheugensteun. Bovendien heb je minder tijd nodig bij de voorbereiding , omdat de structuur vaak veel beter is.
Het maken van plannen en problemen oplossen gaan heel goed in de vorm van een mind map.
Brainstormen d.w.z. het oproepen van ideeÇn.
Het maken van een scriptie of werkstuk. Door het maken van een mind map, is je structuur overzichtelijk en helder. Waarna het uitwerken gemakkelijker gaat. Zelfs bij analytische zaken als woordjes leren in een vreemde taal of wiskunde kan een mind map zijn diensten bewijzen.
voor-en nadelen van mind maps.
Voordelen:
- Je gebruikt beiden hersenhelften, waardoor je je hersenen meer in balans brengt en zaken beter kunt onthouden.
- Het gaat sneller omdat je veel minder opschrijft
- Het herhalen gaat sneller omdat een mind map compact en breinvriendelijk is.
- Je ziet in één oogopslag wat belangrijk is en hoe de structuur in elkaar steekt.
- Je kunt gemakkelijk een nieuw takje toevoegen als je nieuwe informatie krijgt. Bij normale aantekeningen is dit vaak lastig.
- Het is leuk:je bent met een creatief proces bezig. het is een natuurlijke methode om je gedachten te ordenen.
Nadelen:
- In het begin is het lastig, omdat het nieuw is. Dat kun je maar op één manier doorbreken. VEEL DOEN...
- Een mind map is nogal persoonlijk. De beste mind map is immers de map, die je voor jezelf maakt.
wat zijn de resultaten?
- Kennis beklijft beter
- Leren gaat gemakkelijker
- Met lesstof wordt efficiÇnter omgegaan
- Vanuit een basisstructuur wordt het denken gestimuleerd.
- Aantekeningen maken gemakkelijker is geworden. b.v. op college of op school.
- Presentaties eenvoudiger voor te bereiden zijn. Het is ook gemakkelijker om een presentatie te geven.ç
- Ook eenvoudig is het planning van werkzaamheden
- Nieuwe ideeÇn gemakkelijker naar voren komen
- Duidelijk overzicht over en inzicht in lesstof, problemen, plannen e.v.
voor wie is het bestemd?
- scholieren
- studenten
- leerkrachten
- ontwerpers e.a.
- Eigenlijk voor iedereen, die problemen wil oplossen, plannen wil maken, taken wil organiseren, inzichten wil krijgen in grote hoeveelheden informatie/lesstof e.d. Ook in complexe situaties.
Toegankelijkheid. Iedereen kan het in korte tijd leren.
In de praktijk van"Overbruggen"in Reeuwijk worden workshops mindmappen gegeven. Aan het eind van de workshop kunt u omgaan met "MINDMAPPEN" en heeft u ervaren hoe het werkt.
Literatuurverwijzing:
Mind mapping, Gestructureerd en creatief leren denken door Peter Weiler( ISBN 90-438-0832-6) Leer als een speer door J.W.Brandhof (ISBN 90-8085 19-14)